הכירו את הצוות בחדר הלידה

מה ההבדל בין תפקיד הרופא לתפקיד המיילדת בחדר הלידה ומי מוסמך לתת אפידורל?
עינת שגיא אלפסה30/07/2017
צוות חדר הלידה
סמכו על הצוות, אך שמרו על זכויותיכם (צילום: פוטוליה)

 

רגע לפני שאתם מגיעים ללדת, כדאי שתדעו מי האנשים שאתם הולכים לפגוש בבית היולדות ומה התפקיד של כל אחד מהם.

חדר הלידה

מזכירה – האדם הראשון שתפגשו בכניסה למיון יולדות היא המזכירה. במזכירות פותחים לכם תיק שילווה אתכם במהלך כל השהייה, ולכן עליכם למלא טפסים ולענות על שאלות שונות. גם אם אתם כבר ממש חסרי סבלנות ורוצים לראות רופא, זכרו שבכל מקרה עליכם להתחיל בפתיחת תיק.

רופא – בחדר הלידה, כמו בשאר המחלקות בבתי החולים, תפגשו רופאים בשלוש דרגות: רופא בכיר, רופא מומחה ורופא מתמחה. רופא מומחה ורופא בכיר הם רופאי נשים שסיימו את ההתמחות המקצועית. לרופא בכיר ישנן סמכויות רבות יותר מאשר של רופא מומחה, אך כדאי לזכור כי תמיד קיימות התייעצויות בתוך צוות הרופאים וכי החלטות מורכבות נלקחות בשיתוף רופא בכיר. גם אם אין רופא בכיר בשטח, לרוב יש רופא בכיר זמין טלפונית להתייעצות. רופא מתמחה (סטאז'ר) הוא סטודנט לרפואה שנמצא בשלב המעשי של הלימודים והוא כשיר לעבודה בבית החולים. לרוב למתמחה יש רופא מומחה או בכיר עמו הוא יכול להתייעץ.

אחות מיילדת  – האחות המיילדת היא בעצם הלב של חדר הלידה. המיילדת מלווה אותך לכל אורך הלידה, החל בשלב הקבלה ללידה ועד שתעברי למחלקת יולדות. לרוב מיילדת אחת תהיה אחראית על כמה חדרים, לכן חשוב כי תחושי בנוח עם המיילדת "שלך". הלידה היא מצב אינטימי וייחודי, ולמיילדת יש בו תפקיד חשוב. התקשורת ביניכם לבין המיילדת חשובה מאוד – הרגישו בנוח לשתף אותה בכל מה שנראה לכם רלוונטי, החל מתיאור מדויק של ההריון והמצב הרפואי של היולדת ועד תוכנית לידה, חששות הנוגעים ללידה, חלומות ושאיפות. תפקידכם לסמוך עליה, אך גם להרגיש בנוח לשאול שאלות ולקבל תשובות, להבין לעומק כל מצב ולהרגיש בשליטה, גם תחת ידיה המיומנות של המיילדת.

מרדים – המרדים הוא רופא שההתמחות שלו היא בתחום חומרי ההרדמה. בחדר הלידה הוא האיש שאחראי על הזרקת האפידורל, ולכן גם מהמחוזרים שבאנשי הצוות. חלון הזמן שבו ניתן לקבל אפידורל הוא מוגבל, אך לרוב מדובר בפרק זמן מספיק ארוך, לכן מומלץ להתאזר בסבלנות מרגע שנשלחה הקריאה למרדים ועד שיגיע. ברוב בתי היולדות בארץ ישנו מרדים אחד או שניים בכל משמרת, האחראים על כל חדרי הלידה. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי גם בניתוח קיסרי, המרדים נוכח ואחראי על ההרדמה, בין אם מדובר בהרדמה אפידורלית או בהרדמה מלאה בניתוח חירום.

דולה – הדולה אינה חלק מצוות בית היולדות, אך גם לה יש תפקיד חשוב בלידה. דולה היא תומכת לידה שניתן לשכור באופן פרטי על מנת שתלווה אתכם באופן אישי לכל אורך הדרך. מומלץ לקבוע עם הדולה פגישה לקראת סוף ההריון כדי שתרגישו נינוחים ביחד ותהיו מתואמים לגבי תוכנית הלידה. דולה יכולה לסייע ולתרום למהלך התקין של הלידה גם במקרה של לידה טבעית וגם במקרה של לידה אפידורלית. מרבית בתי היולדות מקבלים דולות בזרועות פתוחות, רק שימי לב שהיא נחשבת לאחת המלווים ולא לאחת מהצוות (כלומר אם מדינית בית החולים לאפשר רק שני מלווים בחדר הלידה, תתאפשר כניסה רק לדולה ולמלווה נוסף).

מחלקת יולדות

אחיות תינוקייה – האחיות בתינוקייה מתמחות בטיפול ביילוד. חלק מתפקידן הוא להדריך את ההורים הטריים בטיפול בתינוק: כיצד לרחוץ ולהלביש אותו, להחליף חיתול ולהאכיל וכיצד לאחוז בו בצורה נכונה. מבין אחיות התינוקייה ישנן גם יועצות הנקה שתפקידן להדריך את היולדת הטרייה בהנקה נכונה, ללמד אותה להחזיק נכון את התינוק בהנקה, לזהות מתי הוא רעב ומתי הוא שבע, וכיצד להניק בצורה אפקטיבית וללא כאבים.

אחיות מחלקת לידה – אחיות מחלקת לידה אחראיות על רווחתך בזמן האשפוז במחלקה ולאחר הלידה. ניתן לפנות אליהן בכל שאלה, בעיה או בקשה הנוגעת להתאוששות מהלידה ולהתמודדות הראשונית עם התינוק. מבין אחיות המחלקה ישנן גם יועצות הנקה שתפקידן להדריך את היולדת הטרייה בהנקה נכונה.

 

אולי יעניין אותך גם