מה קורה בגוף לאחר הלידה? 5 תופעות

התכווצויות ברחם, דימומים, גודש בשד, כאבי תפרים ודכדוך הן תופעות אופייניות לאחר לידה. ד"ר רונית אלמוג מדברת על מה שמקובל להסתיר
עינת שגיא אלפסה07/08/2017
תינוק, עובר, לידה, הריון
התינוק כבר פה, אבל מה קורה בגוף של האמא? (צילום: פוטוליה)

במשך תשעה חודשים הגוף שלנו השתנה ועסק כל כולו בחיים החדשים שצמחו בתוכו, ואז הגיע רגע השיא – הלידה. אנחנו לומדות כל מה שאפשר על ההריון, על הלידה ועל הטיפול בתינוק, אבל מה קורה בגופה של היולדת לאחר שהתינוק יצא לעולם?

"שישה השבועות הראשונים שלאחר הלידה נקראים משכב לידה", אומרת ד"ר רונית אלמוג, רופאת נשים בכירה הבית החולים ליס איכילוב, מרכז רפואי תל אביב. "בתקופה הזו הגוף חוזר למצב הטרום הריוני, וכל השינויים שהתרחשו במערכות הגוף במהלך ההריון, משתנים בחזרה. למרות שהתקופה נקראת משכב לידה, חשוב מאוד שהיולדת תהיה פעילה וניידת, כי התקופה מתאפיינת בין השאר בסיכון מוגבר לקרישיות יתר".

אז מהם השינויים הצפויים בגוף?

התכווצויות ברחם

מיד לאחר הלידה, הרחם מתחיל להתכווץ במטרה לחזור בסופו של התהליך לגודלו המקורי. התכווצויות הרחם מלוות בכאבים חזקים הדומים לכאבי מחזור, ובדימום.

"הרחם הוא איבר שרירי. במהלך ההריון הוא גדל מאוד כדי להכיל את העובר. לאחר הלידה הוא מורגש כמו כדור קשה מתחת לטבור. כשבועיים לאחר הלידה הוא חוזר למקומו בתוך האגן", מסבירה ד"ר אלמוג את התהליך.

ההתכווצויות חזקות יותר כאשר האישה ילדה עובר גדול, כאשר מדובר בלידות חוזרות או בהריון מרובה עוברים. "הכאבים משמעותיים יותר בימים הראשונים, ובהמשך העוצמה הולכת ופוחתת. בזמן ההנקה ההתכווצויות נוטות להתגבר, בשל הפרשת ההורמון אוקסיטוצין. אין בעיה לקחת משככי כאבים במידת הצורך", מרגיעה ד"ר אלמוג.

איך נזהה סימני אזהרה?

"אם אחרי עשרה ימים עדיין יש כאבים, מומלץ להיבדק כדי לוודא שאין זיהום או שארית של שילייה ברחם".

דימום

להפרשה הדמית לאחר הלידה קוראים לוכיה, והיא מכילה את אזור השתרשות השילייה ברחם, הנושר מיד לאחר הלידה. "בימים הראשונים ההפרשה מאוד דמית, ואחרי 4-5 ימים היא נחלשת, מכילה פחות דם טרי ולכן נעשית חומה יותר. לאחר 10 ימים עד שבועיים, צבע ההפרשה נעשה צהבהב-לבנבן. אצל מניקות הדימום מתחזק בזמן הנקה ועלולות להיות הפרשות של קרישי דם בזמן עמידה", מתארת ד"ר אלמוג. "תקופת הדימום משתנה מאישה לאישה, והיא יכולה להימשך כחודש".

נשים שאינן מניקות יכולות לקבל מחזור אפילו 6-8 שבועות אחרי הלידה. אצל מניקות, המחזור עשוי לא לחזור במשך כל תקופת ההנקה. עם זאת, חשוב להבין כי עדיין הן יכולות להיכנס להריון ולכן מומלץ להתחיל להיעזר באמצעי מניעה מותאמים, לאחר בדיקת רופא כשלושה שבועות לאחר הלידה.

איך נזהה סימני אזהרה?

"במידה ואחרי שבוע הדימום לא פוחת והוא עדיין אדום ומעיד על דם טרי, יש לבדוק שלא נשארה ברחם שארית של השילייה. הפרשה המדיפה ריח רע עלולה להעיד על תהליך דלקתי. במקרים הללו חשוב ללכת לבדיקת רופא".

כאבים בתפרים

זה לא משנה אם ילדת בלידה וגינלית או בניתוח קיסרי, התפרים כואבים ומכיוון שמדובר במיקום אסטרטגי – זה כואב עוד יותר. כדי להקל על הכאב ניתן להיעזר בתחבושות מגנזיום ובמקלחות מרובות. לרוב התפרים נספגים מעצמם לאחר כמה ימים. "יש נטייה לעצירות לאחר לידה בגלל שנשים פוחדות ללחוץ בשירותים מחשש שיפתחו את התפרים. חשוב לדעת שאין מה לפחד", מרגיעה ד"ר אלמוג.

איך נזהה סימני אזהרה?

"אם הכאב ממש מציק, שווה לבדוק אצל רופא כי לפעמים מדובק בתפר הדוק מדי, שניתן לשחרר אותו ולהקל על הכאב".

הפרשת חלב מהשד

החלב הראשוני, הקולוסטרום, מתפתח בשד עוד לפני הלידה ומופרש מיד אחריה. זהו חלב סמיך יותר בגוון צהבהב בזכות תכולה גבוהה של חלבונים, נוגדנים וחומרים תזונתייים החשובים מאוד ליילוד בימים הראשונים. "עצם ההנקה גורמת לשחרור החלב מהשד", מבהירה ד"ר אלמוג. "לאחר כמה ימים מתחילה הפרשת החלב עצמו שהוא פחות סמיך ויותר בהיר. בימים הראשונים יתכן גודש בשד שמתפתח מייצור מוגבר של החלב מעבר לכמות שהתינוק צורך. הגודש עלול להיות מלווה בחום נמוך ובכאבים קשים. כדי להקל על הכאב מומלץ להשתמש בחזייה הדוקה, אפשר להיעזר בקומפרסים ובמידת הצורך להתייעץ עם יועצת הנקה".

איך נזהה סימני אזהרה?

"במקרה של כאב עז או חום גבוה שנמשך כמה ימים, יש לשלול היווצרות של דלקת בשד".

קראו עוד: 10 דברים שלא סיפרו לך על הנקה

בייבי בלוז

בייבי בלוז היא תחושת עצבות והתפרצויות בכי המאפיינות נשים רבות לאחר הלידה. למה זה קורה? "הולדת התינוק מלווה בהרבה שינויים הורמונליים וטלטלה פיזית משמעותית. בנוסף, יש תינוק חדש שמאלץ אם היולדת לתפקד ולטפל בו. אצל 70 אחוז מהנשים מתפתח דכדוך המתאפיין בבכי, חרדות ורגישות יתר", אומרת ד"ר אלמוג. "לרוב התפרצויות הבכי נמשכות בין מספר שעות לימים ספורים וחולפת מאליה. חשוב לשמור על סביבה תומכת ומבינה".

ד"ר אלמוג מוסיפה כי התופעה שכיחה יותר אצל נשים או צעירות או במקרים בהן היולדת מתמודדת עם בעיות נוספות, כלכליות משפחתיות וכו'.

איך נזהה סימני אזהרה?

"אם התחושות הקשות נמשכות יותר משבועיים וכוללות קושי להירדם, חוסר תיאבון, היעדר יכולת לתפקד או חוסר עניין, חוסר דאגה קיצונית לתינוק ואף התעלמות ממנו, יש לבדוק האם מדובר בהתפתחות דיכאון לאחר לידה. דיכאון לאחר לידה הוא מצב משמעותי המצריך טיפול פסיכיאטרי".

אולי יעניין אותך גם