משככי כאבים בלידה: המדריך המלא

מתי אפשר לקבל אפידורל, מה זה מכשיר טנס ומה הקשר בין מקלחת לכאבי צירים?
עינת שגיא אלפסה08/08/2017
צירים
אפשר להתמודד עם הצירים גם בלי אפידורל (צילום: depositphotos)

"בעצב תלדי בנים", נכתב בספר בראשית. יש לי תחושה שסופר התנ"ך בלבל מעט בין עצב לכאב, שני רגשות שונים לחלוטין. אז נכון שאף אחד לא אוהב שכואב לו, אבל את כאבי הלידה מומלץ לקבל באהבה, ולזכור שבסופם תקבלי את הפרס השווה מכל – תינוק.

מלבד הגישה החיובית, יש עוד שלל משככי כאבים שיכולים להקל על היולדת בשלבי הלידה השונים, חלקן טבעיים וחלקם רפואיים. משככי הלידה הטבעיים מתאימים בעיקר לשלבים המוקדמים של הלידה או כאשר היולדת בוחרת בלידה טבעית. משככי הלידה הרפואיים ניתנים בחדר הלידה ותחת פיקוח רפואי בלבד.

מומלץ להכיר מראש את כל השיטות כדי שבזמן אמת תוכלי לבחור מה מתאים לך ביותר:

משככי כאבים רפואיים

אלחוש אפידורלי

משכך הכאבים הפופולרי ביותר בחדר הלידה. האפידורל קיבל את שמו בזכות מיקום ההזרקה: בחלל האפידורלי הנמצא סמוך לחוט השדרה. צינורית דקיקה מוחדרת בין שתי חוליות עמוד השידרה ודרכה מוזרק באופן קבוע במהלך הלידה חומר הרדמה מאלחש.

ההזרקה נעשית אך ורק על ידי רופא מרדים, לאחר שהיולדת קיבלה נוזלים בעירוי למניעת ירידת לחץ דם, ולאחר בדיקת דם המאשרת כי אינה סובלת ממיעוט תרומבוציטים בדם. את האפידורל ניתן לתת ליולדת רק בשלב הלידה הפעילה, החל מפתיחה של 4 ס"מ, במטרה למנוע האטה בקצב ההתקדמות. אם הלידה התקדמה מהר מהצפוי, והפתיחה מעל 7 ס"מ, תם חלון הזמן וכבר לא ניתן להיעזר באפידורל.

לאפידורל יתרונות רבים: הוא אינו משפיע על מצב ההכרה של היולדת ומאפשר לה להיות פעילה בלידה, האפידורל כמעט ואינו משפיע על התינוק, ניתן לשלוט במינון ובמשך זמן ההרדמה, במידה ונדרשת התערבות מכשירנית או כירורגית – ההרדמה כבר פועלת.

החסרונות של האפידורל: צורך במרדים שיגיע בחלון הזמן המתאים לקבלת אפידורל, ירידה בלחץ הדם של היולדת, הצורך להתחבר לקטטר בשל חוסר שליטה בשלפוחית השתן, לרוב לא ניתן להתנועע עם אפידורל ולכן גם יש הגבלה בתנוחת הלידה.

תופעות לוואי אפשריות של האפידורל כוללות השפעה חלקית של ההרדמה כאשר רק צד אחד מורדם, האטה מסוימת בהתקדמות הלידה וכן עלול להיות קושי של היולדת ללחוץ כראוי מכיוון שאינה חשה את צירי הלחץ. תופעות לוואי נדירות יותר יכולות להיות רעידות בלתי נשלטות, כאבי ראש, ושיתוק זמני של פלג גוף תחתון.

 

פטידין

משכך כאבים נרקוטי הניתן באמצעות זריקה תת-עורית או לתוך השריר, וגורם להרפייה כללית של השרירים בגוף. הפטידין ניתן במנה חד פעמית ומשפיע כ-3 שעות, בלי קשר למשך הלידה. ניתן לתת מנה נוספת רק כעבור 4 שעות מהמנה הראשונה, כך שעלול להיווצר פרק זמן בו הפטידין לא יורגש. בשלב זה ניתן להיעזר באפידורל.

הפטידין יעיל בעיקר בלידות ארוכות, בהן היולדת עייפה מדי. הרפיית השרירים יכולה לסייע להתקדמות הלידה.

החיסרון העיקרי בפטידין נובע מהעובדה שהחומר עובר דרך השלייה לעובר ועלול לגרום לו להיוולד עם קשיי נשימה, אפקט מציצה ירוד, קצב לב מואט ולזכות בציון אפגר נמוך.

תופעות לוואי נוספת אפשריות הן טשטוש היולדת עד כדי קושי לשתף פעולה בלידה, תחושת ניתוק וחוסר שליטה, בחילות והקאות.  

 

גז צחוק

גז הצחוק מורכב משילוב של תחמוצת חנקן וחמצן ומוזרם דרך מסכה סיליקון או גומי. גז הצחוק אינו מאלחש את הכאב אלא מקהה אותו, ומשפיע כל עוד נושפים אותו.  גז הצחוק גורם לתחושת ניתוק קלה. תופעות הלוואי של גז הצחוק עלולות להיות בחילות, סחרחורות ותחושת חוסר שליטה. תופעות הלוואי חולפות עם הפסקת השימוש בו.

הרדמה כללית

במקרי חירום של מצוקה אצל היולדת או אצל התינוק אשר דורשים ניתוח קיסרי מידי, ובמידה שהיולדת אינה מחוברת לאפידורל, היא עוברת הרדמה מלאה בחדר ניתוח. ניתוח קיסרי מתוכנן מתבצע בעזרת אלחוש אפידורלי.

משככי כאב טבעיים

מקלחת/אמבטיה

מגע המים משחרר את השרירים ומרגיע את כאבי הצירים. גם בשלבים המוקדמים של הצירים, לפני היציאה לבית היולדות, ניתן להקל על הכאבים במקלחת הביתית. את זרם המים מומלץ לכוון לגב התחתון. אם יש אפשרות, האמבטיה אפילו טובה יותר מכיוון שהמים באמבטיה מקלים על עומס המשקל של הגוף. בחלק מחדרי הלידה הטבעית יש ג'קוזי שמשלב בין הקלת עומס המשקל באמבטיה לבין זרמי המים על הגב.

חשוב לדעת כי במקרה של ירידת מים או דימום אסור לשהות באמבטיה או בג'קוזי על מנת למנוע זיהום.

 

מכשיר טנס

מכשיר הטנס  מייצר פולסים חשמליים המשבשים את תחושת הכאב ומעודדים את הגוף להפריש אנדורפינים. הטנס הוא מכשיר קומפקטי המופעל על סוללות ומחוברות אליו אלקטרודות אותן יש להצמיד לגב. בעזרת כפתור ויסות ניתן לשלוט על עוצמת הפולסים.

הטנס מקל על תחושת כאבי הצירים המתחילים מהגב, ואינו מסוכן ליולדת או לתינוק. ניתן להיעזר במכשיר טנס גם בלידה טבעית וגם בלידה אפידורלית. היתרון של הטנס שאינו מגביל את היולדת בתנועתיות.

את מכשיר הטנס על היולדת לשכור מראש ולהביא עימה לחדר הלידה.

 

עיסוי ורפלקסולוגיה
מגע תורם לתחושת רוגע והרפיה, וכן להקלה על הכאב. ישנן בגוף נקודות שלחיצה עליהן או תנועה מעגלית בהן יכולות לתרום לתהליך הלידה ולזרז אותו.

חלק מהמיילדות בבתי החולים והדולות הן בעלות התמחות ברפלקסולוגיה, ויכולות לעשות טיפול רפלקסולוגי ליולדת, בהתאם למידת הפניות שלהן. גם בן זוג או מלווה יכולים ללמוד את הנקודות הרצויות. אפשרות אחרת היא שהמלווה יעסה את היולדת עיסוי שמנים מפנק שיסייע לפתיחת חסימות בגוף ולהרפיה.

עיסוי ורפלקסולוגיה יעילים גם במקרה של לידה טבעית וגם בלידה אפידורלית. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שישנן נשים שבמהלך הצירים מאוד רגישות למגע ומעדיפות להימנע מכך.

 

 תנועתיות

תנועתיות במהלך הצירים יכולה להקל מעט על הכאב וגם לסייע לעובר להתברג באגן. ניתן להיעזר בכדור פיזיו, לשבת עליו ולהניע את האגן במעגלים בזמן הצירים. במקביל, המלווה יכול לעסות את גב היולדת.

גם מוסיקה יכולה לתרום לתחושת רוגע ולאפשר לגוף להשתחרר לקראת הלידה.

כדאי לדעת שלאחר קבלת אפידורל, לרוב התנועה מוגבלת ועל היולדת לשכב במיטה, כשהיא מחוברת לאפידורל.

אולי יעניין אותך גם