עזר כנגדה: תפקיד בן הזוג בחדר הלידה

האישה היא זו שיולדת, אבל גם להורה השני יש חלק חשוב בהבאת הבייבי לעולם. המדריך לבן הזוג הנרגש
עינת שגיא אלפסה08/08/2017
זוג, הריון, זוגיות בהריון
הלידה היא חוויה משותפת (צילום: פוטוליה)

 

חדר הלידה הוא המקום שבו האישה היא במרכז. היא זו שנושאת את הכאבים בגבורה, כולם מכרכרים רק סביבה, והגוף שלה עושה את הבלתי יאומן ומביא חיים לעולם. עם זאת, חשוב לזכור כי התינוק שיוולד הוא של שני בני הזוג, ומזכה את שניהם בתואר הורים.

קצת קשה להאמין, אבל עד לפני עשורים בודדים בן הזוג כלל לא נכח בלידה. לשמחתנו היום ההורות נוטה להיות שוויונית יותר, ומתחילה כבר בחדר הלידה. כמו בחיים, גם ברגעים מרגשים אלו, לבן הזוג תפקיד חשוב. כיצד הוא יכול לסייע?

להיות קשוב

לידה היא חוויה מאוד אינטימית ואישית. כל יולדת חווה אותה אחרת בהתאם לאישיותה, לתרבות ממנה היא באה וגם בהתאם לסיטואציה הייחודית באותו רגע. על בן הזוג לזכור שלמרות הכול, היא העיקר ורק היא יודעת כיצד היא מרגישה ולמה היא זקוקה בכל רגע נתון. חשוב להימנע מכל שיפוטיות, ובעיקר לדעת לקרוא בין השורות ולזהות מה היא צריכה. עליה להרגיש שאתה שם בשבילה – אוהב, אכפתי ורגיש.

לתווך בינה לבין הצוות

בן הזוג יכול לשמש בתפקיד "שר החוץ" ולקשר בין היולדת לבין כל הגורמים המקפים אותה – לקרוא למיילדת במקרה הצורך, להבין את כל המידע הנמסר לכם, אם צריך אז גם להיות אסרטיבי מול הצוות וגם לקבל החלטות בצורה שקולה תוך התחשבות ברצון האישה ובהמלצות צוות בית החולים. בכך בן הזוג למעשה משחרר את היולדת להתמקד בלידה עצמה.

ממש כמו שר החוץ, חשוב לזכור שיש "ראש ממשלה" שמתווה מדיניות, או במקרה שלנו יולדת שיודעת יותר מכולם מה טוב לה.

להביע אהבה

לא במקרה הורמון הלידה אוקסיטוצין הוא גם הורמון האהבה. חדר הלידה הוא בדיוק המקום הנכון לגרום ליולדת להיזכר למה היא התאהבה בך וגם לחוש ביתר שאת כמה אתה אוהב אותה. אפשר ללטף, לנשק, ולהביע במילים את אהבתך. מותר ורצוי להצחיק, להיזכר ברגעים משמחים שלכם ביחד ולהתרגש אחד עם השנייה מהבייבי שבקרוב תפגשו.

ואיך זה קשור להורמונים? ככל שהאישה תחוש יותר שמחה ואהבה, גופה ייצר יותר אוקסיטוצין ויש סיכוי טוב שהלידה תתקדם מהר יותר.

לקחת חלק פעיל בלידה

רגע הלידה הוא רגע אלוהי, בו נברא אדם. זהו רגע השיא של היולדת, ובן הזוג צריך להיות שם בשבילה. בן הזוג יכול לאחוז בידה, לעודד אותה ולחזק אותה במילים בשלב צירי הלחץ, להחזיק לה את הרגל, לנגב את המצח אם היא מזיעה, או לצלם במידה ואתם מעוניינים בכך. כדאי לקחת בחשבון שיש נשים שיעדיפו דווקא ברגעים אלה להיות מרוכזות בגופן ולא ירצו שבן הזוג ייגע בהן. חשוב לקרוא נכון את הסיטואציה ולתת לבת הזוג בדיוק את מה שהיא צריכה.

מיד לאחר שהתינוק יוצא החוצה, בן הזוג יכול לבקש לחתוך את חבל הטבור.

להיות עם התינוק מיד אחרי הלידה

אחרי תשעה חודשים שהיה ברחם אמו, התינוק יוצא לעולם ומתקבל לידי המיילדת שעוטפת אותו, שוקלת ועורכת לו בדיקות ראשוניות. עבור התינוק אולי הלידה הסתיימה, אבל לא עבור היולדת שצריכה לעבור את שלב לידת השלייה ובדיקות נוספות. זה הזמן שבו ההורה השני צריך להיות זמין לתינוק, להיות לצדו, להביא אותו ליולדת ולהמשיך ללוות אותו לבדיקות בתינוקייה. גם אחרי המעבר למחלקת לידה, בן הזוג יכול לסייע לאישה בהתאוששות מהלידה ולטפל בתינוק. מומלץ ששני ההורים יהיו בהדרכות במחלקת יולדות על מנת ששניהם ייקחו חלק בגידול הבייבי.

אולי יעניין אותך גם