כך תעברי את הימים הראשונים בהנקה

יועצת ההנקה רגינה בביוף עם כל הטיפים למניקה המתחילה
עינת שגיא אלפסה07/08/2017
תינוק, ניו בייבי, הנקה
כדי להיות מוכנה להנקה - עלייך בעיקר לרצות להניק (צילום: פוטוליה)

אנחנו עושים קורסים להכנה ללידה, אבל לחלק התובעני ביותר של ההורות הראשונית – ההנקה – אנחנו לא ממש יודעות איך להתכונן.

"אין דרך להכין את השד להנקה", מבהירה רגינה בביוף, יועצת הנקה, סגנית אחות אחראית מחלקת ילודים בבית החולים ליס  ליולדות ונשים. "אחת הטעויות הנפוצות של נשים הוא הניסיון להכין פיזית את השד, למרוח משחות או לעשות עיסויים. איך בכך כל צורך! יחד עם זאת, מחקרים הראו שכבר בהריון, שני-שליש מהנשים מחליטות האם להניק את התינוק או לא. את תקופת ההריון צריך לנצל כדי לחשוב על הנקה, לקרוא עליה, להבין מה צריך כדי להצליח בהנקה. ההכנה הרגשית מאוד חשובה".

מתחילים בהנקה

לדברי בביוף, ההמלצה היא להתנסות לראשונה בהנקה מיד אחרי שהתינוק יוצא מהרחם. "מערכת הגוף של העובר סטרילית, בעוד העולם מלא חיידקים", מסבירה בביוף. "אנחנו רוצים שהמגע הראשוני של התינוק עם העולם יהיה דרך האמא. הטיפות הראשונות של הקולוסטרום, חלב האם המוקדם, עשירות בנוגדנים ולכן יש להן חשיבות מהותית להפעלת המערכת החיסונית של התינוק. בנוסף, ההנקה לאחר הלידה תורמת לחיבור הרגשי של האם לתינוק".

מה קורה כאשר האמא לא מצליחה להניק בחדר הלידה?

"יש מקרים שבהם לא מתאפשרת ההנקה מיד לאחר הלידה. אין צורך להילחץ או להתייאש מיד. אמנם יש חשיבות רבה להנקה בחדר הלידה, אבל זה לא מה שקובע אם תצליחי בהנקה או לא".

לבביוף חשוב להדגיש כי בניגוד לציפיות של נשים רבות, חלב האם הראשוני אינו דומה לחלב שזורם בהמשך. "לתהליך ייצור החלב יש כמה שלבים", היא אומרת. "החל משבוע 16 מתחיל ייצור החלב בגוף, והוא מושפע בעיקר מהמערכת ההורמונלית שמייצרת השלייה. לאחר הלידה והפרידה מהשלייה, נוצר הקולוסטרום, שהוא חלב מאוד מרוכז ועשיר בחלבון ובנוגדנים. הקולוסטרום מותאם למערכות הגוף של התינוק , שהן עדיין מאוד קטנות, ואינן מסוגלות לקלוט כמויות גדולות. בערך 72 שעות לאחר הלידה מתפוגגת ההשפעה ההורמונלית של השלייה, ומתחיל שינוי בייצור החלב. החל משלב זה החלב נוצר בהתאם לביקוש של התינוק".

הוא מקבל מספיק חלב?

אחד החששות הכי חזקים של אמהות טריות הוא שהתינוק לא יונק מספיק ואולי אינו מקבל מספיק מזון. בביוף מודה שמדובר בקושי אמיתי:  "בימים הראשונים קשה להעריך כמה חלב התינוק מקבל כי לא ניתן להעריך שינוי התנהגותי. הוא פשוט כל הזמן רוצה להיות עם האמא. עם זאת, ישנם שלושה מדדים המסייעים לנו לעקוב אחר ביסוס ההנקה. המדדים הראשונים הם הפרשת שתן והפרשת צואה, והמדד השלישי הוא משקל התינוק. חשוב לדעת שכל תינוק יורד במשקל לאחר הלידה. ירידה של 7-10 אחוזים ממשקל הלידה היא סבירה. ירידה גדולה יותר מעוררת חשד כי הוא לא יונק כמו שצריך".

כל כמה זמן צריך להניק?

"ההנקה היא לפי הדרישה של התינוק", פוסקת בביוף. "יחד עם זאת, תינוקות אחרי לידה ממושכת, לידה מכשירנית, תינוקות במשקל קטן או פגים, יכולים לישון זמן ממושך ו'לשכוח' לאכול, לכן צריך לשים לב. אנחנו מעודדים לפחות שמונה הנקות, אבל התינוק קובע את פרק זמן ההנקה וכל כמה זמן. על האמא לזרום עם הצרכים שלו, ולשים לב לסימני רעב: כשהוא פותח פה, מוציא לשון, מכניס אגרופים לפה – אלה סימנים המעידים שהוא רעב. לא צריך לחכות לבכי".

האם זה כל כך נורא אם נותנים תחליף חלב בימים הראשונים?

"אנחנו לא ממליצים לתת פורמולה בימים הראשונים, אלא אם יש לכך הוראה רפואית. אחרי לידה התינוק לא צריך להכיר פטמה אחרת מכיוון שזה עלול לגרום לבלבול פטמות. אחר כך הוא עלול לתפוס לא נכון את הפטמה של השד ולכן לינוק בצורה פחות יעילה, ליצור פצעים אצל האמא ואפילו דלקות. מאותה סיבה לא כדאי לתת לתינוק מוצץ בשבועות הראשונים, עד שההנקה מתבססת".

אם אתן חושבות לתת בקבוק עם פורמולה בלילה כדי להשלים מעט שעות שינה, בביוף ממליצה שתחשבו על זה שוב. "ייצור החלב בלילה יותר יעיל מאשר בבוקר", היא מפתיעה. "אם תתנו בלילה בקבוק, בבוקר כבר התינוק עלול לתפוס את השד לא נכון".

קפיצת גדילה לפנייך!

עייפות היא סיבה אחת שעלולה לגרום לנשים לוותר על הנקה, סיבה אחרת היא הימים בהם נדמה שהתינוק פשוט לא מצליח לשבוע והוא יונק כמעט באופן רצוף. הימים הללו משמשים עבור התינוק כקפיצת גדילה.

"קפיצת גדילה היא תהליך נורמלי, בו התינוק מגביר את ייצור החלב על ידי הנקות בקצב גבוה מהרגיל". מסבירה בביוף. "לרוב נתקלים בקפיצות גדילה בסביבות גיל שבוע-שבועיים ואז בגיל שלושה-ארבעה שבועות ובגיל 3-6 חודשים. יש גם מקרים נוספים בהם התינוק יונק יותר מכרגיל, למשל במצבי חולי או סטרס, כמו אחרי ברית המילה. לרוב קפיצת הגדילה נמשכת 24-48 שעות עד שהתינוק חוזר להתנהגות רגילה. עבור האמא מדובר בימים מאוד מעייפים. חשוב שהיא תדע לגייס כל עזרה אפשרית כדי להיות עם התינוק ולא להתעסק בדברים אחרים מסביב".

כדי שההנקה תצליח, בביוף ממליצה לכל יולדת, עוד לפני השחרור ממחלקת היולדות, לקרוא ליועצת הנקה (יש בכל בתי החולים) ולבקש ממנה שתראה איך היא מניקה. "לפעמים מספיק תיקון קטן בצורת האחיזה, כדי למנוע פצעים או דלקות ולתרום להצלחת ההנקה", היא מרגיעה.

אולי יעניין אותך גם